onsdag 14 april 2010

Focaccia








Inatt bjöd jag mina arbetskamrater på nybakad focaccia med soltorkade tomater, feta och oliver. Det var oerhört gott. Vill någon prova så kommer receptet här. Det var lätt att göra dessutom =)

7 dl vetemjöl, 25 g jäst, 3 dl vatten, 1 tsk salt, 1 msk olivolja, svarta oliver, färsk rosmarin, soltorkade tomater, 2 st vitlöksklyftor, fetaost, flingsalt, 3 msk olivolja

Gör så här:


1. Smula ner jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader (fingervarmt), häll lite av det över jästen och rör om tills det löst sig.
2. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och vetemjöl och arbeta degen smidig. Degen ska vara ganska lös. Jäs under duk i cirka 40 minuter.
3. Tryck ut degen i en oljad långpanna och låt jäsa ytterligare 35 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.
4. Tryck hål med fingertopparna i degen och strö över oliverna, fetaostkuber, soltorkade tomater, rosmarinen och den skivade vitlöken. Salta och stänk över olivolja. (Lite salt)
5. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. 

Mumsigt gott

5 kommentarer:

  1. Mumsigt det såg ut!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Mmmm... Det låter oförskämt gott! Älskar nybakat bröd.
    Hoppas att de uppskattade det nybakade brödet. Vad serverade du till?

    Ska absolut baka ditt bröd till helgen!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej Karro,

    Jag vill bara lite snabbt skriva till dig och säga att jag inte glömt dina frågor på min blogg. Dagarna går bara så fort att jag inte hinner allt jag vill.

    Men jag återkommer till dig och då ska jag kika runt på din fina blogg också :-) Ni ser ut att bo SÅ vackert.

    Hälsningar
    Sara

    SvaraRadera
  4. Hej, vilken tur att du ger mig middagstips visste inte vad jag skulle göra idag men nu ska jag nog prova ditt recept:) Kram

    SvaraRadera
  5. Bakade detta brödet för en tid sedan. Säger bara MUMS!

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera

Här kan du lämna en liten hälsning till mig